Strategi gir pote: nye, norske kontrakter innenfor jernbaner er i hus

Bane Nor Red Train

Med friske underskrifter på to rammeavtaler samt et stort jernbaneprosjekt, alle for Bane NOR i Norge, har NIRAS fått godt tak i det norske infrastruktur-marked. Målet om å bli en anerkjent skandinavisk rådgiver innenfor jernbaneområdet er derfor godt på vei til å bli en realitet.

28. juni, 2018

Bane NOR, Norges svar på Banedanmark, har nettopp tildelt NIRAS to nye rammeavtaler. Det er dermed den tredje jernbaneavtalen NIRAS vinner innenfor et år. Det skjer samtidig få uker etter at NIRAS for andre gang på et halvt år har underskrevet kontrakt på et stort jernbaneprosjekt; denne gang ”Hensetting Ski Syd”-prosjektet.

Rammeavtalene viktig for videre utvikling

Rammeavtalene er strategisk viktige i forhold til den videre utvikling av NIRAS’ satsning på det norske infrastruktur-marked, for stort sett alle prosjekter med en økonomisk ramme på under 10 millioner norske kroner vil bli tilbudt gjennom dette:
”De to nye rammeavtalene er med på å sikre utviklingen av NIRAS’ avdeling i Norge og samtidig sikre et sterkt tverrfaglig samarbeid mellom Danmark og Norge”, forteller avdelingsleder Theis Rasmussen.

Jernbaneprosjekt ”Ski Syd” for sentral kunde

På prosjektet ”Hensetting Ski Syd” skal NIRAS bistå Bane NOR med å etablere et nytt trasé- og hensettingsområde cirka 30 km syd for Oslo. Tilbake i februar 2018 valgte Bane NOR også NIRAS som rådgiver på et lignende prosjekt, som dermed ble den første norske oppgaven under en rammeavtale for jernbanerådgivning; en masterplan for ”Hensetting Kongsvinger-området”.

De tre rammeavtaler:

  • Teknisk Hovedplan inkl. offentlig plan
  • Teknisk detaljplan inkl. offentlig plan
  • Rammeavtale ”Oslokorridoren område Øst”

De to første rammeavtalene har en varighet på 4 år med mulighet på 2+2 år, mens ”Oslokorridoren område Øst” har en varighet på 2 år med mulighet på 1+1 år.

Jernbaneprosjektet Ski Syd:

Prosjektet omhandler:

  • Utarbeidelse av teknisk hovedplan (forprosjekt) for et hensettingsanlegg med plass til 55 togseter
  • En ny banestrekning på ca. 6 km inkl. vei, broer, drenering, miljø etc.

Den nye kontrakten er hevet i land, fordi NIRAS sammen med underleverandører leverte det beste tilbudet målt på teknisk løsning og kompetanse. NIRAS scoret fult antall poeng på tildelingskriteriene ”forståelse av oppgaven” og ”kompetanse”, så prisen var ikke avgjørende:
”Vi brukte mye tid på dette tilbudet, og det er derfor en innløsning å se resultatet av konkurransen og ikke minst, at vi vinner på teknikk fremfor pris”, sier avdelingsleder Theis Rasmussen.

Også direktør i NIRAS Norge, Janne Aas-Jakobsen, er glad:
”Hensetting Ski Syd er et stort og kritisk prosjekt for utviklingen av infrastrukturen på det sentrale østland, og det er et viktig prosjekt for Bane NOR. Det er godt at se at vi på mindre enn to år er blitt et anerkjent rådgiverteam her i Norge. Nå er det viktig at vi lever opp til det ansvaret som nå er gitt oss fra Bane NOR og at vi bruker muligheten til å utvikle oss ytterligere innenfor infrastruktur her i Norge. Derfor stiller vi også med et sterkt, skandinavisk hold og trekker på erfaringen fra Kongsvinger-prosjektet”, sier Janne.

Kunden ved hva vi står for

Jan Kragerup, som er forretningssjef i Danmark for jernbaner, merker tydelig, at NIRAS er kommet godt inn på det norske markedet:

”Med de nye rammeavtalene og kontraktene på prosjekter blir det tydelig, at vi er blitt en kjent leverandør i jernbanemarkedet i Norge. Byggherren, Bane NOR, vet hvem vi er som virksomhet, men også som medarbeidere – både de danske og de norske – og vi blir anerkjent som en kompetent og seriøs aktør”, sier han.

”Vi har levert godt på det første norske prosjekt, vi vant, og det sikrer nå, at flere prosjekter kan være på vei”, sier han.

Vil du vite mer?

Theis Tarp Rasmussen

Theis Tarp Rasmussen

Senior Vice President

Oslo, Norway

+45 2321 5452

Les også