NIRAS er ansvarlig for prosjektering, prosjektledelse, overordnede 3D-modeller, underkonstruksjoner, drenering og forsyning, veiarbeid, bygging av Moss stasjon og landskapsplanlegging. Illustrasjon Rambøll/Sweco
Nyhet

NIRAS og Olav Olsen fikk stor Intercity-kontrakt

Joint venture-selskapet MossIA ANS har valgt NIRAS og Dr.techn. Olav Olsen som rådgivende ingeniører på Intercity-prosjektet Sandbukta-Moss-Såstad.

21. aug 2020

Prosjektet, hvor Implenia og ACCIONA bygger, har en samlet kontraktsverdi på 6,3 milliarder kroner, og inkluderer bygging av 10,3 kilometer dobbeltspor, 5 kilometer tunnel, veier, VA og drenering samt en ny stasjon i Moss.

Prosjektleder Anders Nyhus i Dr.techn. Olav Olsen sier i en melding at de ser frem til å levere sin del i det spennende prosjektet.

- Vi er enormt stolte av å ha blitt valgt av MossIA ANS som deres rådgiver til dette utfordrende prosjektet. Vi har bistått oppdragsgiver i løpet av anskaffelsesprosessen med å optimere løsninger og sikre gode konstruksjonsplaner. Det er spennende å få lov til å bidra til et infrastrukturprosjekt, som utvikler store deler av Moss og har betydning for resten av Norge, sier prosjektleder Nyhus i en pressemeldingen.

Milepæl for rådgivningstjenester på det norske markedet

Sammen med ACCIONA og Implenia, er Dr.techn.Olav Olsen og NIRAS ansvarlig for prosjektering, prosjektledelse, overordnede 3D-modeller, underkonstruksjoner, drenering og forsyning, veiarbeid, bygging av Moss stasjon og landskapsplanlegging.

For NIRAS er prosjektet en milepæl for rådgivningstjenester på det norske markedet.

- Dette prosjektet er vår aller største kontrakt innen infrastruktur i Norge. Kombinert med prosjektene NIRAS og Dr.Techn. Olav Olsen har i samarbeid med Veidekke på UDK 01 og 02 om Drammen-Kobbervikdalen, er NIRAS nå markant involvert i å levere jernbaneprosjekter i Norge. På den måten lykkes vår strategi med å bidra til en mere effektiv og bærekraftig mobilitet, sier Theis Tarp Rasmussen, direktør i NIRAS Norge.

Ingeniørtjenester og bygging på hoveddelene av prosjektet begynte i 2019, og den nye dobbeltsporbanen er planlagt å være klar til å ta i bruk ultimo 2024.