Kjempekontrakt om utvikling av Tanga havn og masterplan for havnene i Tanzania

NIRAS har som leder av et internasjonalt konsortium inngått avtale om å etablere en ny oljeterminal og en stor utvidelse av Tanzanias nest største havn i Tanga, samt om å utarbeide en nasjonal masterplan for havnene i Tanzania de neste 25 årene.
NIRAS har nettopp inngått en svært stor kontrakt med Tanzanias havnemyndigheter om å utarbeide en masterplan for den strategiske utviklingen av Tanzanias havner gjennom de neste 25 årene.
«Avtalen gir oss en unik mulighet for å bidra til å utvikle havnene i Tanzania. Vi vil arbeide for at havneprosjektene blir så bærekraftige som overhodet mulig, samtidig med at de vil bidra positivt til Tanzanias økonomi», sier Carsten Heine Lund, som er direktør for Infrastruktur i NIRAS.
Det finnes tre internasjonale havner i det østafrikanske landet, og av disse er Dar es Salaam midt i landet den desidert største. Utviklingen de siste årene betyr at det er nødvendig å utvide havnene i Mtwara i sør og i Tanga i den nordlige delen av landet for å dekke det økte behovet i regionen for internasjonal havnekapasitet.
NIRAS skal lede forstudier, prosjektering og konstruksjon under utbyggingen av den eksisterende havnen i Tanga, som er den nest største havnen i det østafrikanske landet. Havneprosjektet omfatter dessuten en ny oljeterminal i Tanga, som fungerer som et knutepunkt for jernbane- og skipstrafikken i det nordlige Tanzania.
«Tanzania er fortsatt avhengig av fossilt brensel, som er forutsetningen for å skape langsiktig utvikling i landet. Oljeterminalen i Tanga vil bidra til å skape vekst og hundrevis av arbeidsplasser i området. Vi vil naturligvis sikre oss at oppføringen av terminalen etterlever alle standarder når det gjelder miljø og sikkerhet», påpeker Carsten Heine Lund.
For å sette prosjektet ut i livet har NIRAS dannet et konsortium bestående av ANOVA Consult fra Tanzania, hollandske MTBS og ILF fra Tyskland. Selve byggefasen forventes å kunne starte om et år, og havneutvidelsen har en samlet varighet på omkring to og et halvt år.
Konsortiet inngikk 18. november avtalen med de lokale havnemyndighetene Tanzania Ports Authority, som eier og driver alle havnene i Tanzania, herunder også elvehavner og containerdepoter inne i landet.
«Kontrakten styrker tilstedeværelsen vår i Øst-Afrika. Fra kontorene våre i Kenya, Tanzania og Etiopia har vi de siste 25 årene jobbet med store sivile og offentlige infrastrukturprosjekter. Havneprosjektet i Tanzania vil konsolidere vår portefølje av store internasjonale havneprosjekter», sier Carsten Heine Lund.
NIRAS har stått for utvidelse av blant annet container-, olje- og råvareterminaler i atskillige havner i Afrika, blant annet i Mombasa i Kenya, Lomé i Togo, Port of Berbera i Somalia, samt Buchanan og Freeport Monrovia i Liberia.
I tillegg har NIRAS utviklet nasjonale masterplaner for havneutvikling i Nigeria og Liberia, og til slutt har det danske selskapet nylig vunnet en stor kontrakt om bygging av en ny havn i Maldivene.
NIRAS har i mer enn 40 år opparbeidet seg et stort marked som rådgivende ingeniørfirma på store afrikanske havneprosjekter.
NIRAS har de siste årene gjennomført følgende havneprosjekter i Afrika: