Martine Baklien: Tverrfaglig samarbeid er en styrke
![Office Daily Life. Martine Baklien MBAK . NS 08746](/media/ilsdqjfv/office-daily-life-martine-baklien-mbak-ns-08746.jpg?anchor=center&mode=crop&width=2000&height=1200&rnd=133402882342630000 2000w, /media/ilsdqjfv/office-daily-life-martine-baklien-mbak-ns-08746.jpg?anchor=center&mode=crop&width=1000&height=600&rnd=133402882342630000 1000w, /media/ilsdqjfv/office-daily-life-martine-baklien-mbak-ns-08746.jpg?anchor=center&mode=crop&width=500&height=300&rnd=133402882342630000 500w)
Mange fjell medfører mange tunneler for å få transporten til å gli best mulig, både når det gjelder veier og jernbaner. Sivilingeniør Martine Baklien har tatt en master i tunneler, alle kurs innen ingeniørgeologi fra NTNU samt grunnkurs i geoteknikk.
Derfor jobber hun som tunnelspesialist i flere Bane NOR-prosjekter, hvor jernbaneprosjektering er sentralt. Hun planlegger spor i prosjekter enten når det skal etableres nytt kyssingsspor på Reinsvoll, eller når planoverganger skal saneres på Kongsvingerbanen. Samtidig bidrar hun med ingeniørgeologi, når det skal gjøres vurderinger av grunnforholdene i for eksempel prosjekt Hensetting Ski Syd (togparkering) og ny avgrening av Østre linje.
Tverrfaglig samarbeid gir større nettverk
Nettopp tverrfaglig arbeid er en styrke i prosjektene ifølge Martine:
«Jeg føler meg utfordret når jeg får mer ansvar i prosjektene hvor oppgavene innebærer stor tverrfaglighet og korte tidsfrister. Det er veldig motiverende å jobbe med gode kolleger og varierte arbeidsoppgaver i et godt arbeidsmiljø. Det gjør at man må tenke annerledes og har mulighet for å lære av dem med mer erfaring.»
Den store tverrfagligheten var en av grunnene til at Martine søkte jobben hos NIRAS:
«Jeg samarbeider daglig med mine danske kolleger. Fordelen er at man har et større nettverk med fagressurser slik at man får muligheten til å tilegne seg ny kunnskap.»