Areal view of new railway in Norway
På bildet ses én av to store entrepriser som NIRAS har vunnet sammen med Veidekke og andre samarbeidspartnere. Entreprisene inngår som en del av Bane NORs InterCity-satsning mellom Drammen og Kobbervikdalen.
NYHET

Store infrastrukturprosjekter sikrer effektiv togtrafikk på InterCity-strekningen mellom Drammen og Kobbervikdalen

Halvannen million reisende får kortere reisetid og flere togavganger når Bane NOR bygger ut jernbanen på strekningen mellom Drammen og Kobbervikdalen som en del av en større InterCity-satsingen.

20. nov 2019

Bane NOR er ansvarlig for infrastrukturen på norske jernbaner. Nå bygger de jernbanen på Østlandet, herunder Drammens-regionen, for rett under 13 mrd. NOK. NIRAS skal som konsulent for Veidekke og i samarbeid med Dr. Techn. Olav Olsen, NGI og ILF bidra til gjennomføringen av to store totalentrepriser i InterCity-satsningen.

InterCity-satsningen er et av Norges største jernbaneprosjekter. Avdelingsleder i NIRAS Theis Tarp Rasmussen ser sammen med prosjektsjef i NIRAS Kjell Nykmark frem til å være en del av dette hektiske, men spennende prosjektet, som involverer vanskelige grunnforhold:

”Vi er glade og stolte over at Veidekke, som er entreprenør på oppgaven, har valgt oss som rådgiver på dette store infrastrukturprosjektet. Gjennom hele tilbudsfasen har vi hjulpet Veidekke med å utvikle det optimale prosjektet. Samarbeidet vårt har vært utrolig tett og åpent, og det at de nå har valgt å fortsette samarbeidet med oss i anleggsfasen er en stor anerkjennelse av det arbeidet som er gjort,” forteller avdelingsleder Theis Tarp Rasmussen.  

NIRAS på norsk veksteventyr

Direktør for NIRAS Norge AS, Janne Aas-Jakobsen, har vanskelig for å skjule sin begeistring over de nye oppgavene som er resultatet av en fokusert innsats for å etablere NIRAS som en markant spiller på markedet for infrastruktur i Norge:

”Med disse to totalentreprisene tar vi neste skritt i utviklingen av vårt skandinaviske firma. Det er et av de største prosjektene vi har vært med på i Norge, og det viser anda en gang verdien av sterke partnerskap og tette kunderelasjoner.”

NIRAS skal sammen med Dr. Techn. Olav Olsen blant andet stå for prosjekteringsledelse, den samlede 3D-modellen av prosjektene, fjelltunnel, betongkonstruksjoner, cut-and-cover-tunnel, drenering, ledningsomlegninger, omlegning av veier samt underbygningen for den nye jernbanen. Veidekke har dessuten engasjert NGI til å ta seg av grunnforhold og ILF til å prosjektere løsmasse-tunnelen.